Uanstændigt og unødvendigt

Læserbrev af Svend Erik Olesen
Farsø, den 26. februar 2020
Medlem af Enhedslisten

De højest lønnede personer i vores samfund, som generelt ikke får løn som forskyldt, mener, at folk med lavere indkomster er misundelige, når de kræver, at rigdommene gennem skatteregler burde fordeles i vores land for at hindre for stor ulighed og for at passe på sammenhængskraften i Danmark. De rigeste behøver, hverken at bekymre sig om penge til forbrug eller huslejen og de lever adskillige år længere end gennemsnittet. Det, er da ikke retfærdigt.

De rigeste kommuner i Danmark mener, at vi i de fattige kommuner er misundelige, når  vi kræver, at rigdommene gennem udligning fordeles i vores samfund for at modvirke parallelsamfund og passe på sammenhængskraften i Danmark. I de rigeste kommuner behøver man ikke bekymre sig om budgetterne og levealderen er her højere end gennemsnittet i Danmark. Det, er da ikke retfærdigt.

Når Vesthimmerlands Kommune nu står til at modtage omkring 50 millioner ekstra i bistandshjælp fra rigere kommuner, ud over de mange millioner vi i forvejen modtager herfra, taler borgmesten frejdigt om muligheden for skattelettelser. En tanke de Konservative har talt varmt for i flere år. Men en skattelettelse på 0,1 procent, som har været nævnt som en motivation for potentielle tilflyttere, vil for en gennemsnitsindkomst i kommunen dårligt kunne betale entreindtægten til en svømmetur i den kolossale og katastrofale svømmehal kommunen er i gang med at bygge med bistand fra de rigeste kommuner.

Borgmesteren tror åbenbart, at en skattenedsættelse vil skabe tilflytning til kommunen. Jeg kender flere  vellønnede børnefamilier, der er flyttet til kommunen og ingen nævner den kommunale skatteprocent som en faktor, der har været med i overvejelserne om tilflytningen. De kender slet ikke kommuneskatten. Det er kun gamle gniere, der traditionelt tror, det har betydning.

Faktorer for tilflytning kunne være bedre normeringer i daginstitutionerne, hvor børnene opholder sig så mange timer. Ikke en eneste pædagog, brugere af institutionerne eller potentielle tilflyttere vil formodentlig være i tvivl om, at en bedre normering med uddannede pædagoger ville have stor betydning for børnenes trivsel. Flere undersøgelser har bla. vist, at det ville være godt både socialt og fagligt for børnenes senere skolegang. Endvidere burde man lægge normeringen for den enkelte institution ud på nettet, så forældre og påtænkte tilflyttere kan se, hvor der er orden i tingene.

Ikke en eneste lærer, brugere af skolerne eller potentielle tilflyttere vil formodentlig være i tvivl om, at fagligheden og klassemiljøet ville vinde med færre elever og mindre inklusion i de såkaldte normalklasser. Inklusion på denne måde er gået alt for vidt. Man kunne i stedet differentiere inklusionen på mange måder. Men, som det er i  dag, går det ud over både fagligheden og skoleglæden hos både de inkluderede børn og de børn, der modtager dem i klasserne.

Ikke en eneste af de, der arbejder ved hjemmeplejen, de der modtager hjælp fra hejemmeplejen og deres pårørende synes formodentlig, at arbejdsforholdene og de ældres forhold er tilfredsstillende med den aktuelle hjemmehjælp.

Retfærdigvis skal det nævnes, at Ældrerådet i vores kommune roser politikerne for deres beslutninger i forhold til hjemmeplejen. Formanden for ældrerådet udtaler til Nordjyske på baggrund af, at hovedrengøringen sættes op fra to til tre timer årligt: ”En times ekstra tid til hovedrengøring lyder ikke af meget. Men to timer til hovedrengøring, det kan man jo sige sig selv ikke er nok til at komme i bund. Med tre timer kommer man trods alt et pænt stykke længere end to”. Efter en tænkepause fortsætter han: ”Det kan blive svært at ramme rigtigt, når man bliver ældre. Så på toiletter vil en times mere rengøring virkelig kunne betyde noget. Resultatet kan kun blive sundere ældre, der lever længere”.

Man tør slet ikke tænke på, hvor gamle mændene ville blive, hvis de satte sig og pissede, som kvinder heldigvis gør. Måske har vi her en, ganske vist uvidenskabelig, dokumentation for, hvorfor kvinder lever længere end mændene.

At tale om skattelettelser er simpelthen uanstændigt og helt unødvendigt.