Boligpolitik

Liv i landsbyerne og på landet

Med en placering lige midt imellem Aalborg og Viborg, mener vi, at Vesthimmerland er og kan blive et attraktivt bosættelsesområde for dem, der gerne vil bo på landet eller i andre boformer.  Det kan være Tiny Houses, fribyggeri eller bofællesskaber. Vi mener, at det vil være en god investering at ansætte én til at afdække behov og muligheder for at fremme lokal bosættelse.

Vi lever i en tid, hvor boliger er blevet investeringsobjekter i stedet for hjem. Det gør mange bange for at købe huse på landet, hvis de ellers kan få et lån hertil, da det har vist sig ikke at være en særlig god investering. Enhedslisten arbejder på nationalt plan på at sikre en boligpolitik der ikke skævvrider Danmark, ved at sikre kreditlån til huse på landet og ved at mindske profitten på boliger. Dette gøres selvfølgelig med hensyn til de nuværende boligejere, så ingen skal gå fra hus og hjem. På lokalt plan vil vi gerne arbejde for at der skabes attraktive boliger i naturskønne omgivelser på landet og i de mindre byer – selvfølgelig med skyldigt hensyn til naturen.

I Enhedslisten støtter vi naturligvis også op om almene boligforeninger og mener, at kommunens 4 største byer som minimum skal have 25% almene boliger.